Mijn kind is (nog) niet goed verstaanbaar, wat nu?

Wat als je peuter of kleuter nog niet duidelijk praat? 

 

Je kind kletst gelukkig lekker, maar nog niet alle klanken gaan goed. Of je hoort een soort brabbels ertussendoor, tijdens het spelen, waar je echt even helemaal niks van kan maken! Of het zijn de bekende klanken, zoals de /l/ en /r/, die nog lastig zijn. Of je kind maakt de woorden nog korter, zoals ofant (olifant). 

 

Is dat nou ernstig of niet? En is het dan belangrijk om naar een logopedist te gaan of is het beter om je kind nog even de tijd te geven? 

 

Het argument van nog even de tijd geven houdt vaak niet echt steek en is eigenlijk een beetje ouderwets. De achterstand wordt dan groter en het kind wordt zich steeds bewuster van wat er niet lukt of van het niet verstaan worden. Het wordt eigenlijk steeds minder prettig voor je kind. Oefenen met een jong kind kan ook al heel mooi tussendoor, met luisterwoorden bijvoorbeeld, die je via je telefoon aan kunt bieden. 

 

Vaak zijn er verwisselingen van klanken, zoals de /k/ en /t/ (titter, it tan) of de /s/ en /t/ (tanne taat naar bed). Ook worden er vaak lettergrepen weggelaten, zodat de woorden korter zijn en door het kind makkelijker uitgesproken kunnen worden. Je kind vereenvoudigd de woorden (onbewust) om ze toch te kunnen zeggen. 

 

Er zijn ook veel kinderen die moeite hebben met de /s/, /g/, /f/ en dubbele klanken zoals /st/ en /sp/. Dit is vaak ook een fonologisch (klankregelopbouw) probleem, wat goed te behandelen is. Vaak is er binnen 3 maanden al veel vooruitgang, waardoor je kind beter te verstaan is, meer plezier heeft in het praten en lekkerder in z'n vel zit. Voor je kind is het heel belangrijk om zich goed te kunnen uiten, binnen het gezin, maar ook op de kinderopvang of op school. 

 

Tot slot zijn er kinderen die wat moeite hebben met de spraakbewegingen. Wat je dan ziet is dat de tong bijvoorbeeld laag in de mond ligt, dat de tong naar buiten komt tijdens het spreken en dat er nog weinig spreiding en ronding van de lippen is tijdens het spreken (zoals bij het woord "joepie"). Vroeger werd dit 'slissen' genoemd. Vanuit de methode PROMPT uit de VS wordt daar volgens een mooie opbouw aan gewerkt, zodat er niet eindeloos een klank herhaald wordt, maar aan de spraakbewegingen (kaakdaling op en neer, spreiding, ronding, tongmotoriek en coarticulatie) gewerkt wordt. Dit lijkt meer op trainen, met herhalen van de bewegingen om de juiste bewegingspatronen in te slijten. Ook dit doen we natuurlijk spelenderwijs, bijvoorbeeld met de app Logo Art Thuis, waarin met alle oefenwoorden thuis spelletjes gedaan kunnen worden.

 

Is het herkenbaar? En denk je: waarom lukt die losse letter nou wel, maar in een woordje niet?! Dan kun je vrijblijvend contact opnemen om even te overleggen of behandeling op die leeftijd van je kind al zinvol is en krijg je een gratis advies.