Adinda Lont, logopedist

Vroege preventieve logopedie 

 

Vanaf mijn opleiding heb ik me gespecialiseerd in de logopedie bij hele jonge kinderen. De vroege taalontwikkeling is heel belangrijk voor het welzijn van een kind. Kun je praten, dan kun je je uitdrukken, je wensen aangeven en je emoties delen. Kun je dat niet, dan wordt je gefrustreerd. Een kind dat zich talig kan redden is vaak veel gelukkiger dan een kind dat daar moeite mee heeft. 

 

Zo vroeg mogelijk beginnen met logopedie (al vanaf 2 jaar) is belangrijk omdat het kind dan nog heel goed naar het niveau van de andere kinderen kan groeien. De methodes die ik hiervoor gebruik gaan uit van het volgen van de interesse van het kind, meespelen en dan precies de juiste communicatie, de juiste woorden en de juiste zinnen aanbieden. 

 

Sinds 2010 ben ik gecertificeerd Hanen therapeut (www.hanen.org) en mag ik de cursus 'Praten doe je met z'n tweeën geven aan ouders. Ik heb ook een training gehad in de cursus 'Learning language and loving it', om samen spelen tussen kinderen met taalproblemen te begeleiden. Tot slot heb ik de Hanencursus ABC and Beyond gevolgd, waarbij ik leerde over gespecialiseerde voorleesvaardigheden en het effect van (goed) voorlezen op de taalontwikkeling en leesontwikkeling tot groep 4. 

 

Sinds 2011 ben ik geregistreerd SI-therapeut. Als SI-therapeut kijk ik hoe de zintuigen werken en of er overprikkeling of onderprikkeling is bij het kind. Hoe kunnen we de situatie optimaal maken, zodat het kind zich goed kan concentreren en goed kan leren? Ook kijk ik bij eet- en drinkproblemen naar prikkelverwerkingsproblemen in het mondgebied.

 

Ik help je ook bij uitspraakproblemen van peuters, kleuters en basisschoolkinderen. Onderzoek doe ik met de officiële Schlichting taaltesten, met de Metaphonscreening of met de app Speakaboo. Behandeling doe ik volgens de principes van de Hanencursus, met Hodson en Paden (luisterwoorden en oefenwoorden voor peuters) of bij basisschoolkinderen de methode Metaphon (begrijpen van klankeigenschappen en vanuit daar begrip voor de klankregels oefenen). Ik heb ook een certificaat in PROMPT, waarbij het kind door aanraking van de wangen, neus en kin zelf kan voelen hoe de klank in elkaar zit. Voor kinderen die moeite hebben met spraakmotoriek is dit heel erg helpend.

 

Spelen in de logopedie is mijn specialiteit. Ik houd van spel en van grapjes en ik vind dat logopedie leuk en licht mag zijn. Spelen op de grond, bouwen, keukenspel, boerderijspel of buitenspel. Het is mooi om aan te sluiten bij de belevingswereld van het kind en van daaruit verder te bouwen aan de spraak-/taalontwikkeling.