Screening, vroege onderkenning en vroege behandeling van leesproblemen en dyslexie
Als leerkracht van kleuters maak je je zorgen om bepaalde kinderen, die nog een kleine woordenschat hebben of nog slecht verstaanbaar zijn. Ook durven sommige kinderen geen beurt te nemen in de kring, terwijl het juist zo goed voor ze zou zijn. Of ze spelen graag alleen, terwijl je ze graag vriendjes en meer contact gunt. Er lijken wel steeds meer kleuters te zijn met spraak-/taalproblemen en kinderen met leesproblemen. Hoe kunnen we ze allemaal selecteren en behandeling bieden?
We selecteren de kinderen die risico lopen op leesproblemen en de kinderen die logopedie kunnen gebruiken en geven een gratis en vrijblijvend advies aan leerkracht en ouders. Ook kan er een scholing geboden worden over stimuleren van geletterdheid in de groep.
Daarnaast kunnen zowel adviezen aan de ouders als aan de leerkracht gegeven worden. Ook kan er op verzoek een informatieavond plaatsvinden over de beginnende leesontwikkeling, het vroeg herkennen van risicoleerlingen en de manier waarop dit risico verkleind kan worden (vergroten van de vaardigheden en het gebruiken van compensatiestrategieën).
Logopedische behandeling kan op school of thuis geboden worden. Aan de risicoleerlingen voor het leesproces bieden we voorschottraining om de auditieve vaardigheden (o.a. hakken/plakken, lettergrepen) en beginnende leesvaardigheden (o.a. vertellen, kop-midden-staart, probleem-oplossing, pictolezen en taaldenkrelaties) te versterken.
Adinda geeft al meer dan 10 jaar ouderochtenden interactief voorlezen aan ouders van kinderen met spraak-/taalproblemen, heeft een intensieve cursus ABC and Beyond gevolgd bij www.hanen.org en is daardoor opgeleid en gecertificeerd om beroepskrachten van peuters en kleuters te coachen bij het ontwikkelen van leesvaardigheden bij kinderen.
https://www.hanen.org/Programs/For-Educators/ABC-and-Beyond.aspx
ABC and Beyond™ – The Hanen Program® for Building Emergent Literacy in Early Childhood Settings
Hanen’s nieuwste programma, ABC and Beyond, is ontworpen om leidsters en leerkrachten van jonge kinderen de vaardigheden in geletterdheid te leren die alle kinderen nodig hebben om succesvol te leren lezen en schrijven.
Door het nieuwste onderzoek op gebied van beginnende geletterdheid om te zetten in praktische, meteen te gebruik strategieën, maakt ABC and Beyond het gemakkelijk voor leerkrachten om geletterdheid op te bouwen gedurende de dag.
Deelnemers leren de meest effectieve manier om de 6 bouwblokken van geletterdheid te stimuleren:
- Oral language (mondelinge taal)
- Vocabulary (woordenschat)
- Story comprehension (verhaalbegrip)
- Language of learning (taaldenkrelaties en schooltaal)
- Print knowledge (letterkennis)
- Phonological awareness (fonologisch bewustzijn)