Cursus taal stimuleren op de peutergroep

Dit ben ik, werkzaam op de peutergroep. Ik maak de taal visueel door handelingen te zeggen en uit te beelden. Sommige kinderen pikken daardoor het woord 'ijs' op, andere kinderen het werkwoord 'eten' en kinderen die weer iets verder zijn 'likken'. Als een kind het verhaal nog niet kan volgen is het leuk om naar de beer te kijken om te zien wat hij gaat doen. Voor andere kinderen is juist het verhaal leuk en de verbanden die tussen situaties zitten. Hoe bepaal je dit en hoe stem je dit af op een groep kinderen en juist op die kinderen die moeite met de taal? En welke boekjes, activiteiten of welk spel kies je voor het kind dat je verder wil helpen in zijn taal en spraak?
De inhoud van de cursus:
En waarom is het voor de kinderen die moeite hebben met spraak/ verstaanbaarheid interessant om het verschil tussen ijs en ei te horen? Hoe werkt dat in de luisterontwikkeling? En wat kun je dan tijdens routinemomenten, zoals verschonen, eten of naar buiten gaan toevoegen om aan de luisterontwikkeling en verstaanbaarheid te werken?
Hoe kun je tijdens het spelen de juiste woorden kiezen en toevoegen? Welke zinnetjes zijn belangrijk om te oefenen en waarom juist die? En hoe bepaal je dat?
Een praktische cursus die het veel makkelijker maakt om tussen de bedrijven door, op de groep, uit je hoofd (met de juiste ondersteunende ezelsbruggetjes en formulieren) de taal en spraak te stimuleren.
Daarnaast komen ook de jonge communicatieve ontwikkeling (van niet praten naar praten) en de meertalige ontwikkeling aan bod. Allemaal in één cursus? Ja, omdat juist de belangrijkste, beste en nieuwste principes eruit worden gepikt, waar je het meeste aan hebt in de praktijk.
Hoe volg je dit?
De cursus is volledig online te volgen, op je eigen tempo met een eigen inlog. Het bevat 6 modules, alles wordt ondersteund met filmpjes, audiobestanden, werkbladen en samenvattingen om op te hangen of mee te nemen. Alles zo compact en duidelijk mogelijk. Het is niet moeilijk, maar juist eenvoudig, je moet alleen even weten wat je kunt doen en hoe je dat kunt doen. Je krijgt zo een aantal logopedische vaardigheden, die je nooit meer vergeet en je leven lang kunt inzetten in je werk op de groep. Dit maakt je werk weer inspirerend en uitdagend de komende tijd! Met de werkbladen kun je nog een tijd vooruit om door te oefenen of door je kennis te delen met collega's. Mijn missie is dat iedere leidster of pedagogisch medewerkster deze kennis, strategieën en vaardigheden kent en oefent, zodat het begeleiden van kinderen met spraak- en taalproblemen makkelijker en leuker wordt!
Alvast veel plezier als je de cursus gaat doen!